ضرورت تغییر رژیم غذایی برای مقابله با چاقی درمیان جوانان مبتلابه دیابت نوع 1

 بر اساس تحقیقات جدید، افراد جوان مبتلا به دیابت نوع 1 بطور فزاینده ای در حال چاق شدن هستند. محققان دریافتند مصرف بیش از حد مواد غذایی فرآوری شده با افزایش چاقی در میان این بیماران مرتبط است و افراد مبتلا به دیابت نوع 1 باید هر چه سریعتر به رژیم غذایی سالم و انجام ورزش رو آورند.

 دراین مطالعه چاقی به عنوان یک علت معرفی نشده است، در حقیقت کاهش وزن چشمگیر یکی از علایم  کلیدی در دیابت نوع 1 است. مشکل اضافه وزن  و چاقی می تواند  در برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع  1 پس از تشخیص بیماری بوجود آید.

بطور کلی افراد مبتلا به دیابت نوع 1 دارای کمبود وزن هستند این به دلیل عدم پیشرفت تکنولوژی های مدیریت قند خون وانسولین است و در نتیجه مقدار بیشتری گلوکز – در نتیجه مقدار کالری بیشتری- از طریق ادرار از بدن آنها خارج می شود.

 با این حال، با بهبود مدیریت دیابت مقدار بیشتری گلوکز و کالری دربدن حفظ شده و همراه با  مصرف بیش از حد غذاهای ناسالم، بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع 1 درجامعه  به سمت  چاقی  سوق داده می شوند، این بدان معناست که افراد مبتلا به  دیابت نوع 1 تحت تأثیر بحران چاقی قرار گرفته اند.

چاقی در افراد  مبتلا به دیابت نوع 1، خطر مقاومت به انسولین ، هیپوگلایسمی شدید و بیماریهای قلبی – عروقی را افزایش می دهد.

این تحقیق با بررسی اطلاعات مربوط به 33 هزار کودک دیابتی 2 تا 18 سال انجام گردید. قد و وزن این افراد برای بررسی شاخص توده ی بدنی (BMI) اندازه گیری شد.بر این اساس، 40 درصد از این افراد در رده ی "دارای اضافه وزن" طبقه بندی شدند.

دراین تحقیق برای اولین بار اطلاعات مربوط به بیماران جوان مبتلا به دیابت نوع 1 دربین کشورهای مختلف بررسی شد. همچنین نتایج این تحقیق نشان داد در افرادی با BMIبالاتر مقدار هموگلوبین A1Cنیز بالاتر است.

 محققان رژیم های غذایی ناسالم را در افزایش چاقی افراد مبتلا به دیابت نوع 1 مقصر دانسته و بر ضرورت تغییر عادات  درسنین کودکی تأکید کردند، رعایت رژیم غذایی سالم نه تنها موجب کاهش خطر چاقی می شود بلکه  کنترل قندخون را نیز آسانتر می نماید.

به گفته ی نویسنده ی این تحقیق، دکتر DuBose: مدیریت دیابت نوع 1 تحت بهترین شرایط سخت است بنابراین درافراد چاق مبتلا به دیابت نوع 1 که شرایط کنترل بیماری به بدترین وضع خود می رسد احتمال بروز عوارض جدی دیابت بخصوص با افزایش سن بیشتر می شود.

دراین تحقیق بر آموزش بیماران برای حفظ وزن سلامت به عنوان بخشی از مدیریت  دیابت تاکید شده است.

پرفسور Maahsاز دانشگاه کلورادومی گوید: مشکل چاقی در امریکا بخوبی شناخته  شده اما اثرات  چاقی بر نوجوانان مبتلا به دیابت  نوع 1 نادیده گرفته شده است . این افراد باید از مصرف کالری  بیش از حد بپرهیزند و فعالیت فیزیکی خود را افزایش دهند. پرداختن به این مسائل در اسرع وقت در دوران کودکی می تواند به ایجاد رفتارهای سالم بصورت مادام العمر قبل از ایجاد آسیب های غیر قابل بازگشت کمک کند.

 پرفسور Maahsمی گوید: برای درک فواید کاهش وزن ناشی از درمانهای مختلف از جمله متفورمین و آگونیست گیرنده ی GLP-1(که برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بکار می روند) درافراد مبتلا به دیابت نوع 1، باید تحقیقات  بیشتری انجام شود.

منبع:

 www.diabetes.co.uk/news/2015/jul/young-people-with-type-1-increasingly-likely-to-be-obese,-experts-urge-dietary-changes-91816442.html